24 Ekim 2015 Cumartesi

Eskişehir -Türbeler

Eskişehir ve Türbeler. 
 Böyle bir başlık atacağım hiç tahmin etmezdim. Eskişehir'de yaşadığım 4 buçuk senede öğrendiğim bir şey varsa o da cami ve türbe kültürünün pek gelişmemiş olduğudur. 
 Meşhur Kurşunlu Külliyesine ilk defa Eskişehir'de ki 3. senemde gitmiştim. Öncesinde nasıldı bilmem ama biz gittiğimizde tadilat vardı.  İçine girilcek gibi değildi.  Mağaraya tahtaları yığıp bırakmışlar izlenimi veriyordu. 
Ev arkadaşım Meryem bizi zorla mezarlıklara götürürken uğramıştık. Mezarlık ne alaka demeyin. Efendimiz sık sık ziyaret edip ölümü hatırlamamızı tavsiye eder. Meryemde o sebepten olsa gerek her gittiği yerde mezarlık ziyareti yapar, yazarların mezarları nerededir diye araştırır.  Işte böyle bir günde tamamen istem dışı seyh Edebalinin türbesini bulmuştuk. Eskişehir gibi her yanı köprüler, havuzlar ve heykeller bezeli bir şehirde ( yanlış anlaşılmasın beğenmediğimden değil,  modern görüntüsünden demek istedim) doğal kalan bir şey. Sade bir mezar. Insan bir büyüğünü ziyaret etmiş gibi hissediyor.
Öğrencilik yıllarımda sık sık olmasada türbeye giderdik. Aradan yıllar geçti. Bu bayram Menekşe abla ile gideriz diye aklımdan geçiriyordum ama kalabalık olunca nasip olmadı. 
Onun yerine üç yeni Türbe kesfettik.

Ilki "Tezveren Dede" Kutup Şeyh Nusrettin.

Türbe 2011 yılında tadilat yapılarak ziyarete açılmış. 




Internetten araştırma yapayım dedim. Pek fazla bilgi mevcut değil.  Peyganber efendimizin soyundan geldiği ve mevlevi olduğuna dair rivayetler mevcut. 

Ikinci türbe Hasan Hüsnü Dede Efendi



Kurşunlu külliyesinin hemen arkasında kalan türbe dışarıdan bakınca çiçek bahçesini andırıyor.  Her taraf Yeşiller içinde. Duvarlardan dahi çiçekler sakrıyor. 



Menekşe abla ile türbe makamına girince yaşlı hir amca geldi.  Selam verdi duasını etti ve geri geri çıktı. 



Amcayı görünce ne çok şeyi ihmal ettiğimi fark ettim. Tamam mezarlıklara selam verilir bunu biliyoruz, veriyoruz. Kaç kişi eğilerek selam veriyor, kaç kişi sırtını dönmeden gerisin geri çıkıyor.  Bende amca gibi çıkayım dedim de çok eğreti kaldı. 

Türbe hakkında bilgi yazmayacağım. Siz en iyisi burayı okuyun.

Üçüncü türbe Ahu Mahmud Dede türbesi




Bu türbenin içine girmedik. Türbe evin içinde olduğu için bayram günü rahatsız etmeyelim dedik. Söylenenler göre yatır tam olarak evin mutfağında imiş yaşlı teyzede ziyaret pek kabul etmiyormuş. Böyle söyleyince insan bir merak etmiyor değil.  
Eskişehir'in ilçelerinde de Türbeler,  yatırlar mevcut olup gitmedigim için yorum yapmayacağım. Yolum düşerse daha bilinçli bir şekilde tekrar ziyaret etmek isterim.
Benden bu kadar. Allaha emanet olun.


36 yorum:

  1. Ne güzel bir yazi olmus ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Kücüklügümde hep gittigim yerlerdi seyh sahabettin hz,edebali hz,ve diger gönül sultanlari, haklarinda pek bir bilgimiz olmasada kabirlerini Allah rizasi icin ziyaret ettigim icin ,kalben cok huzur ve rahatlik hissediyordum,Allah sefaatlerine nail eylesin...

    YanıtlaSil
  3. 6 senedir burdayım,şeyhedibali,haricinde öbürlerinden hiç haberim yoktu,üzüldüğün sık sık da geçerim o sokaktan,araç içinde olduğum için sadece okuyup hediye ederdim ,bilmeden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yürüyerek gitmek lazım. Ben de öğrencilik yıllarımda fark etmemiştim. Nasip mezuniyeteymiş :)

      Sil

Sizden alalım bir fikir....