18 Haziran 2012 Pazartesi

NARTLAR Asetin Halk Destanı



Babamın kitapları arsında görene kadar; Asetinler, Nartlar kimdir bilmezdim. Kuzey Kafkas halklarının ortak ürünü olan Nart destanı; nazım türünde yazılmış kısa hikayelerden oluşuyor. Kitabın hepsini bitirdim demiyorum çünkü; bu tarz destanlar tek oturuşta bitirilmez ara ara okunur. 
Bir destandaki tat diğeri ile harmanlanmadan.



Nart Destanı, köle olarak yaşamak yerine ölümü göze alarak, gökyüzündeki Tanrılarla savaşacak kadar özgürlüğüne düşkün bir halkın öyküsü.


Her gün gazetelerde, haberlerde görmeye alıştığımız ( ! ) kadına şiddet olaylarına tepkiyi,  taa yıllar öncesinden Nartlar böyle dile getiriyor.



Birçok öyküde Nart kahramanları, yoksul halkın çıkarlarını etkin olarak koruyan kişiler olarak boy gösterir. Düşmanla savaştan ele geçirdikleri hayvan sürülerinin büyük bir bölümünü dullara, yetimlere, yoksul köylülere  dağıtırlar.

Tamamını olmasa da kısa bir destanı okumanız dileği ile bu günlük bu kadar.


6 yorum:

  1. Merhaba acemi blogger; kitaplaşma etkinliğinde eşleşme sağlandı. Ancak mail adresinizi bırakmayı unutmuşsunuz. İsterseniz bu postun altına bırakabilirsiniz. :) İyi akşamlar. :)

    http://delikitap.blogspot.com/2012/06/kitaplasma-etkinliginin-eslestirmesi.html

    YanıtlaSil
  2. Destan,öykü,masal okumayı ben de severim.Ben de yakın zamanda Çeçen masalları ve Çeçen Nart Efsanelerini okudum,beğendim.
    Temel Keşoğlu'nun değişik ülke masalları derlemelerini de çok sevmiştim hatta okumadığım birkaç tane kitabı daha var sanırım.Zamanla edinirim umrım.
    Keyifli okumalar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. destanlar ve masallar çocukluğumdan beri favorimdir.

      Sil
  3. Eskilerden kalma kitaplar arasında babamın almış olduğu kitaplar var çok defa istedim okumayı ama başaramadım, pekte iç açıcı şeyler değil. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bazıları birbirin aynısı olsada, babamın kitaplığı her zaman hoşuma gitmiştir.
      Beğenmediğiniz kitaplara talip olabilirim :)

      Sil
  4. alıntılar süper ve çok doğru.

    görüşmek üzere
    www.bakbuharika.blogspot.com

    YanıtlaSil

Sizden alalım bir fikir....