21 Temmuz 2015 Salı

Son Krifos - Turgay Bostan

Yanlış hatırlamıyorsam kitabı Nazan Bekiroğlu tavsiye etmişti. Uzun zaman önce 3 tane kitap ismi not almışım. Konusunun ne olduğunu hatırlamıyorum,  sadece listeye işaret koymuşum. Fuara giderken listeye göz attım bir kaç kitap ismi yazdım, netten fiyat aralıklarına baktım ve gittim. 
Birinci dünya savaşı yada kurtuluş savaşı zamanı çeteler hakkında kitap okumayı düşünüyordum.  
Aklımda babamın kitaplarından Topal Osman Ağa yada Pontus Meselesi vardı.  Nasip Son Krifos'unmuş. 

Kitap tanıtımı "Sokakta Müslüman evde Hıristiyan bir halk" olarak tanışmış.  Bana kalsa bu şekilde  250 yıl yaşamış halkın serbest zamanda ne oldum budalılığı!


Kitap tarihi roman. Kitaptaki Ali Fuat gerçek karekter. Bir rivayete göre kitap Ali Fuat'ın kızının anlattıklarından yararalanarak oluşturulmuş.  Dönemin çıkarmalarına, kuşatmalarına ve baskınlarına yer verilmiş.  Tarih ve bölge ismi verilmiş.  Dip notlarda bölgede değişen yerleşim yeni isimlerini belirtmiş.  Kitabın bir eksiği onca yer ismini veripte bir harita vermemesi. Neyseki bizim evde Gümüşhane haritası vardı.  Ay ben size kitabın merkezinde Gümüşhane Torul  var demedim mi yoksa? 
Kitap Ardasada geçiyor.  Ardasa dediğin iki dağın arasi iki çarşıdan ibaret bir belde. Halkı Rum ve Türklerden oluşuyor.  Iyi kötü bir şekilde geçinip gidiyorlar. Ta ki Rus işgaline kadar. Rus işgalinde Türklerin büyük bir çoğunluğu göç etmek zorunda kalırken Rumlar Rusları şenlik havası ile karşılar. Bekledikleri kurtarıcının Ruslar olmadığını anlamaları zaman almıyor o ayrı dava.

Kitap biraz kalındı bitirmem zaman aldı.  Uzun bir süreçte bitirmiş olsamda kitap güzel,  tavsiye ederim. Kitabın ardından Topal Osman Ağa'yı onun ardındanda Ali Şükrü Bey'in hayatını okuyabilirim.
Benden bu kadar. 
" Yok ben daha detaylı bilgi istiyorum " diyorsanız kusluktayazarlara bakabilirsiniz.
Tabi kitap önerisinde de bulunabilirsiniz.
Keyifle okumalar efendim. 

6 yorum:

  1. çok ilginç ya. böle yerel ve gerçek hikayelere bayılırım. bunu okuyabilirim :)

    YanıtlaSil
  2. Bu yazıyı şimdi gördüm. Yazar Turgay Bostan babam olur, bugün ikinci kitabı "Kutsal İkona"nın imza gününü yaptık Milli Ķütüphane'de. Güzel bir tesadüf oldu bugün görmem bu yazıyı. Babama da okudum, size selamlarını gönderdi. Umarım yenisini de okur ve beğenirsiniz. Sevgiler... Nihan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazıyı görmeniz ve yorum bırakmanız çok hoş. Yeni kitap hayırlı olsun, en kısa zamanda okuyacağım. İyi çalışmalar.

      Sil
  3. Bu kitabı okumayı çok istiyorum ama hiç bir yerde bulamadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende bir ramazan kitap fuarında görüp almıştım. Yayınevine sorabilirsiniz.

      Sil

Sizden alalım bir fikir....