31 Aralık 2021 Cuma

kitap okuma

Haziran  

2020 yılında bir dünya  kitap alınca 2021'e girerken hevesle kitap okudum. Bir süre sonra o heves fıs diye sönüverdi. Fıs diye sönü vermesinin sebebi uzun zamandır hazırlandığım ama geçemediğim sınavdan yine geçememiş olmam.  Bir yanım her şey bir sınav değil, hayat sadece işten ibaret değil dese de diğer yanım kendini huzursuz hissediyor. Hiç bir şeye odaklanamıyor, hayattan zevk alamıyor ve en önemlisi kendini yetersiz görüyor. 

Böyle bir ruh hali ile destek almaya başladım. Sınavı geçememe ve yetişme kültürümüz üzerine konuştuk biraz. Çocukluğum sürekli eleştiri ve kıyaslanma ile geçtiği için. Sınavda bir nevi kıyas sistemi olduğu için beynim arka fonda ya başarısız olursam der dururmuş onu keşfettim. Daha doğrusu Buket Hanım yol gösterdi. 

Ekim

Gecen yıl 75 kitap okuyunca 38 kitap  okuduğumu yazmak biraz tuhaf hissettiriyor. Yok ya ne tuhafı neden eksik olsun. Kime göre neye göre.

2020 yılında evdeydim desem yeri. Bolca okumam, örgü örmem, etamin işlemem çok normal. Normal olmayan bir insanın hayatı sadece başarılardan ibaret sayması. Başarılı olacağım diye çabalayıp durması. Çaba tabi ki gerekli. Sadece bazen başarısız da olabileceğimizi kabul etmemiz gerek. 

Her yıl bir öncekinden farklı geçiyor. İnsan gelecekle ilgili kestirimde bulunamıyor. Yapmam dediğini yapıyor. İnşaata çalışmam diyordum, uzun süre işsiz kalınca mecbur çalıştım. Uzak yola gitmem diyordum. Yakın yolda trafik çilesini görünce onu da kabul ettim. 

Sabah bir saatte gittiğim yolu akşam iki saatte dönünce insanın başka bir şey yapmaya enerjisi olmuyormuş onu gördüm. Ne kadar görmeyeceğim, umursamayacağım desem de bazı insanlar çirkefliklerini gözüne gözüne sokuyor onu gördüm bu sene. Eskiden başkasına yapılsa bile sessiz kalamayacağım şeyler bana yapıldığında sessiz kaldım. 

Sessizliğimi bazen takdir ettim, bazen de  öfkelendim.

Trafikte geçirilen zamanı hesaba katarak daha önce çalışmam dediğim yerde yeni işime başladım.

Yorucu  değişik bir yıl oldu.

...

Aralık 

Uzun yıllar hazırlandığım geçemediğim sınavdan geçtim. Nasıl geçtim ben bile şaşkınım. Konunun çalışmakla ilgisi olmadığını bir kez daha anladım. 

...

 2021 yılında kitap okuma hızım dalgalıydı. Hiç durmadan okuduğum dönemde oldu. Aylarca tek satır okumadığım da. 



Kitap okumalarımı excel de tutmaya başladım.  Aldıklarım / okuduklarım takibinde baya iş gördü. Yıl içerisinde 63 adet kitap almışım, 39 kitap okumuşum. Önceki senelerden alınıp okunmayan kitapları saymazsak yarı yarıya okumuşum. 2020 biterken hedefim böyle bir şeydi galiba :)

18 tane Türk yazar ( 3 kadın, 15 erkek, ) okumuşum. 6 yazarı ilk defa bu yıl keşfetmişim. 
okuduğum kitaplar roman ağırlıklı olmuş. 
21 yabancı yazar okumuşum. 8 kadın, 11 erkek


Liste biraz daha geniş, yayınevi ,sayfa sayısı ve düşünceler şeklinde gidiyor. Buraya sığdıramadığım için kestim. 



Pelikan Çıkmazı – Debbıe Macomber
Yazar okurken zevk aldığım bir yazar olsa da bu kitabı okurken çok sıkıldım. O kadar ki yazı yazmaya sıra gelince bu kitap ne anlatıyordu dedim. 
Aşk Mutfakta Pişer – Maeve Binchy – Doğan Kitap
Yazarın yıllar önce gümüş yıldönümü okumuş beğenmemiştim. Yazara bir Şans daha vereceğim dedim ve rast gele bir kitaba başladım. Severek okudum. Tek rahatsız edici olan kitap köşesinde aşk / macera yazıyor olması. Kitabı basit gösteriyor. Bir yemek şirketinin kurmak için o kadar mücadele ver. Aşk ve macera diye tanımlar, ilginç. Orijinal kitap tanıtımında nasıldır acaba?



Son Kamelya – Sarah Jıo
Yazarın okuduğum ikinci kitabı. Geçmişe gitmeli kitapları sevdiğimden zevkle okudum. Bir aile sırrı ancak bu kadar güzel işlenirdi.

Fi, Çi, Pi – Azra Kohen -  Destek yayınları
Kitap vakti zamanında ne tartışıldı. Popüler olduğu için ilgi alanıma girmemişti. Pandemi dönemi canlı yayınlarda yazarı sıkça görüyor konu itibarıyla ilgi çekici bulsam da içten içe biraz kendini beğenmiş bulmuştum. Sahafta görmesem yazarı okumak aklıma da gelmezdi.  Bunca eleştiriden sonra seriyi beğendiğimi söylesem linç yer miyim?
Fi, çi, pi 1600 sayfalık seriyi biraz sevdim biraz da yeter artık dedim. 
Tek kusur cinsel detayların bu derece detaylı işlenmesi. 

Çit – Doris Pılkıngton
Aborjinlerle ilgili ilginç bir hayat hikayesi. Edebi değeri olmasa da okunması gerekir. 

Demirciler Çarşısı Cinayeti – Yaşar Kemal
Yaşar kemal okumak!
"O iyi insanlar, O güzel atlara bindiler ve çekip gittiler " cümlesiyle kitaba giriş yaptım. Giriş cümlesiyle yanındaki ablama "artık kusacağım bu cümleden " dedim. Meğer sözün sahibi Yaşar Kemal' imiş.
"Demirin tuncuna, insanın piçine kaldık" satırlarının yazara ait olduğunu ablamdan öğrenerek kitaba başlamış oldum. 
Bazı müzik  ve satırları ilk defa duyduğumda etkilenip sosyal medyada sıkca görünce  ucuzlamış  oluyor benim için. İşin ilginç yani sözün kime ait olduğunu hiç merak etmemiştim. 

Yazarın diline aşina olduğum için kolay okunan satırlar beklemiyordum ama bu kadar da ağır ilerleyeceğini tahmin etmemiştim. 
Tasvir tasvir yine tasvir. Yüz kişi bir araya toplayıp  "Bir atlının tasvirini yap " deseler  bu kadar güzel tasvir çıkmaz. O derece güzel ama konu akmıyor. Anavarzaların tepesinden ayrılmayan sarı toz bulutu gelip sayfalara çöküyor.  Göz gözü görmüyor, hortum satırları silip süpürüyor. Hem merak uyandırıcı hem ağır ilerleyen kitabı zorla bitirdim. Yazarın okurken bu derece sıkıldığım başka bir kitabı olamadı. Serinin devamını uzun bir süre sonra okumayı düşünüyorum. 

Aynalar Koridorunda Aşk
Mustafa Ulusoy 'u tanımam üniversite yıllarına dayanır. Oda arkadaşım Ay terapisi 'ni över dururdu. Zeynep yazarı önerdi ama benim okumam çok çok sonralara nasip oldu. Önlisans bitti, lisans eğitimi için farkı bir şehre taşındım. Başka bir arkadaşım gazete yazılarını ara ara okumam için verirdi. Biraz ağır gelirdi bana, okuyasım gelmezdi. Mezun olduktan sonra başka bir arkadaşın tavsiyesi ile giderken bana bir şey söyle 'ye başladım. Okudum bitti, güzel işte diyerek. Aradan yine yıllar geçti ve ben aynalar koridorunda aşk 'ı severek okudum. 

Değer verdiğim üç kişinin farklı zamanlarda  yazarı tavsiye etmesi yazarı okumam için sebep olsa da beğenmeye yetmiyor. O zamanlar ilgimi çekmeyen yazarın en kısa zamanda  başka kitaplarını da okumayı düşünüyorum. Bundan sebep yazarı tavsiye etmiyorum. Hayatınızın bir yerinde zaten karşınıza çıkacaktır. 

İlker Balkan 
Kör Kuyu
Ne çıkmaz kuyudur memleketimde kadın olmak. Değerli olmak, yer edinmek. O kuyu nasıl bir pisliktir ki çıkmaya çalışırken başkalarını da aşağıya çeker. Ben yandım, başkası yanmasın diyemez insan. Bile isteye, sessizce can yakar. "Ama" der bahanesini aklamaya çalışırçasına...
Yazarın okuduğum üçüncü kitabı. Değişik, kasvetli bir kurgu.  Sevdim mi emin değilim. Hikayesi ruhu yoran cinslerden. Bildiğimiz şeylerin gözümüze sokulması hoşumuza gitmediğinden olsa gerek okurken zorlanıyor insan. 

Umut, Kadın ve Kristal Gül
Ne iddialı isim!
Umut etmeden Yaşar mı insan? 
Yazarın ilk romanıymış. Roman yerine deneme dense de olur. Resmen iki gün içinde oldu bitti olaylar. Ben de olaydan çok ruh haline odaklandım. 
Kendinin yorgunu olmakla, kendini yormak arasında nasıl bir ilişki varsa , hayatta olmakla hayatı yaşamak arasında da öyle bir ilişki var diye düşünen  kahramanımızın hayatının son günlerine, son olduğunu bilerek tanıklık ediyoruz.  
Yazarın okuduğum ikinci kitabı. Ockhamın usturası 'nı beğenerek okumuştum. Kafa karıştıran, düşündüren kitaptan sonra içselleştirdiğim bir kitap oldu umut kadın ve kristal gül
Var olabilmek için çırpınırken kaybediyorsun gerçekten var olabildiğin kimliğini

Cam ve Elmas - Sadık Yalsuzuçanlar
Yazarı uzun zamandır okumayı düşünüyordum. Tanışmak için doğru kitap mı emin değilim. Emin olduğum bir şey varsa kitabı sevmediğimdir. 

Sessizlik var. Sessizlik ses gibi bir şey midir? Sesin belirmesi gibi mi?

Ortaçağdan Gelen Adam
Sahaftan almıştım. Alırken ilginç bir şey bekliyordum, şaşırmadım. 

Aşk köpekliktir – Ahmet Ümit

Değişik güzel bir kitaptı. Polisiye roman beklerken hikaye çıktı. O yüzden sevdim galiba  :)

''Zor kişiliklerle'' yaşamak
İkinci elden almadığı için verdiğim paraya üzüldüğüm kitap  Şaka bir yana sıfır kitaplar çok pahalıymış. Psikolog okumamı istediği için mecbur aldım. Kalın olduğu için e kitap okuyamadım. Altını çizerim dedim. Altını çizmekten daha ziyade okurken sağına soluna bu kişilik A kişisi, bu kişilik B kişisi yazasım geldi. Eline geçer uygun düşmez diye yazamadım. Aha da kendimi bastırdım. Ben nasıl düzeleyim. Gitti onca ay verdiğim seans ücretleri :)




İskender Pala; Ayine  - Aşkname 


İskender pala severek takip etiğim yazarlardandır. Yavaş yavaş severek okudum iki kitabı da.

Canla bağışla – Senai Demirci
Bir şeyi Allah için verebilmek üzerine şiirsel bir dille yazılmış incecik kitap. 

İmamın öldürülüşü
Gerçek hayat hikayesi, ilgimi çekmedi

Salaman ve Absal – Molla Cami
Hay Bin Yekzan okurken Salman ve Absal hikayesi geçiyordu. Ben bu hikayeyi nereden biliyorum diye not almışım. Bu hikaye biraz farklıydı. 

Tahta Adabı 
Kitabı alırken her döneme hitap eden, yöneticiye öğütler tarzı bir şey bekliyordum değilmiş. Daha çok devrin padişahının yanında nasıl davranılır kullanma kılavuzu. 

Dersaadette Dans
Sırf yazarı tanımak için alınmış, oldukça ilginç bir temaya sahip bir kitaptı.

Rüzgar Ekenler – Hakan Yel
Aynı topraklarda farklı kültüre sahip olmanın; dostluğun, düşmanlığın işlendiği az biraz genç işi bir kitap.

Tehlikeli Masallar – Ahmet Altan
Yazarın tarzını sevdiğim için severek okudum. 

Limonlu Pastanın sıra Dışı Hüznü
Yazarın okuduğum ikinci kitabı. İlk kitabı da beğenmemiştim. İkinci şansı verdim olmadı. Üçüncü kitaba gerek yok. 

Ben demeyene yol açılmaz
Sahaftan kitap alırken istemediğim halde gönderilmiş bir kitap. Tam sevdim diyorum, hitap şekline takılıyorum. Sanki farklı dönemlerde yazılmışta sonra birleşmiş gibi kopuk kopuk bir metin. 



Şahbanu – Suzanne Staples
Roman olarak ilgi çekici miydi bilinmez. Herkes her bölge hakkında kitap yazmamalı  bence. 

Kabadayı 1908 – Muhammet Veysel Zortul
Deli yürek çıktığında herkes uzun mont ve beyaz atkı giymişti. Kartpostallar vardı gül ve silah yan yana okurken o dönemi hatırlattı. O dönem liseye gidiyordum bu kitapta lise dönemi ergenlerine hitap edecek kadar yüzeyseldi. Sırf tanınmamış yazarlara şans verme merakımdan okunmuş bir kitap. 

Büyük Serüven _ Jack Landon
Yazarı okumaya ara vereceğim sıkıldım artık diyecektim ki. Kenarda bekleyen kitaplar aklıma geliyor 

Bilinmeyen başyapıt- Kırmızı Han – Balzac
Kitaba e kitap olarak başlamıştım. Baktım bitmeyecek basılı halini alıp okudum. 

Kır Atlı 
O kadar uzun zaman oldu ki acaba kitap ne anlatıyordu. 
 
Sevgi – Leo Buscaglia
Yazarın okuduğum ilk kitabı. Devamını getiririm diye düşünüyorum.

İslam ve ilim – Necmettin Erbakan
Kitap İslam ve İlim ilişkisine dair bir indeks gibi. Giriş kısmı verilmiş de başka kitap da detaya girecekmiş gibi. 

Noel Şarkısı – Charles Dickens 
Çocuk kitabı olsa da severek okudum. Her yaştan insana hitap edebilecek bir tür.

...

39 kitapla seneyi bitirdim. 

6 yorum:

  1. Öncelikle sınavınız için tebrik ederim, diğer tebrik te okuduklarınıza, sağlıklı bir yıl dilerim...

    YanıtlaSil
  2. Senai Demirci'nin dili iyidir, kendisini okutur. Mustafa Ulusoy'u çok uzun zaman önce okumuştum. Sevemedim. Gazete yazıları da ilgimi çekmezdi. Ahmet Ümit'ten Aşk Köpekliktir güzel hikâyeler içerir. İskender Pala'nın dili de çok güzeldir. Tabi söylediklerimin hepsi öznel ifadeler.

    Bol okumalı bir yeni yıl diliyorum. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öznel ifadeler olmasa hayat pek sıkıcı olurdu değil mi 😊

      Sil
  3. Her sene hersey gibi biz de değişiyoruz. Bir sene okumaya yoğunlasariz diğer sene başka bir şeye. Değişim mecburidir.... bu arada bu seneye ahmet ümitle başladım ve mide bulantisi bas donmesi ve kabuslar eşliğinde etkisi oldu bende. Cinayet romanlarına karşı bu kadar hassas olduğumu bilmiyordum, daha ònce stafen king, agatha crhistie vs okurdum. Demek korku icerikli seyler dinemimi kapatmisim yani degismisim. Hayatin getirdiklerini kabul ederken bazan basta yapilan planlari esnetmemiz gerekir. Umuyorum ki bu sene guzel bir yil gecirirsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya insan çok çabuk değişiyor. Ahmet Ümit 'ten bir tane polisiye okudum. Genel olarak polisiye sevmem. Bir zamanlar borda siyah yayınlarından öç öyküleri okumuştum. Okurken zorlansamda kitabı bitirmiştim. Daha sonra varlık yayınlarından dehşet öykülerine başladım ama bitiremedim. Yıllardır ke arda durur. Allahım onlar nasıl kasvetli hikayeler öyle. Hangi zihniyet sizi düşündü de kaleme döktü, ilginç şey doğrusu.

      Sil

Sizden alalım bir fikir....