27 Temmuz 2012 Cuma

Eski paralar

Aman Yarabbim ne kadar da zenginim. Büssürü (bir sürü değil) param var. Zenginliğim param bol olduğu için değil, eski eşyalara değer verdiğim için. Kendimi de şımartırmışım :) 

Üniversitede iken ev arkadaşım vardı. Tarih okuyor aynı zamanda edebiyettan çift yapıyordu. Vay dediğinizi duyar gibiyim. Ama ben diyemeyeceğim. Bütün bir ömrü ezber yapmaktan ibaret. İki bölümü bir arada okumak yerine genel kültür konusunda kendini geliştirmeli bence. Her neyse kendisi benim para koleksiyonumu gereksiz buluyor. ''Ne boş işlerle uğraşıyorsun'' derdi. 
Kesinlikle kendimi övmek için söylemiyorum, okuduğum tarih kitabı sayısı onunkinden fazladır. Şöyle ki onun okudukları müfradatın öğretmek istedikleri. Okullarda öğretilen tarih ile gerçek tarihin Farklı olduğunu artık çocuklar bile biliyor.  Vaktinde beni üzmüş olsa da geçti, bitti. 

Her neyse paralara geçelim;


Hepsini bir araya sığdırmak için uzak çekim oldu. Şuan kullanılan paralar ve onların yerine eskiden kullanılan liralar en alt sırada


Osmanlı paralarım ve en eski kuruşlarım. 
Alt sırada iki adet 10 kuruş, 5 kuruş, 1 kuruş ve 10 para


Bu paralardan herkesin evinde vardır. 
5 lira, 2 1/2 lira, 1 lira, 50 kuruş ve 25 kuruş



Tek tek çekmek zor oluyor. Demir Türk paralarım.



metal yabancı paralarım


Şuan kullanılan İran parası 5 yıl kadar önce babam getirmişti.



Bilet misali rengarenk Kazak parası; her bir rengin, işaretin bir anlamı var ama veren arkadaş bilmiyor. İnsanın kendi ülke senbollerini bilmemesi üzücü :(



Bosna Hersek parası Fatma abla gidince getirmişti.


Altta iki adet Kore, onun üstünde Çin daha üstünde Hindistan ve en üstte Malezya.
Belli olmuyor farkındayım. Para koyma kabından bir adet deneme amaçlı aldım. yolum düşünce tekrar alacağım. 


Karışık kağıt paralarım




Kore ve Çin parası


Çin parası


Rusya


Hak verirsiniz ki tek tek çekmek zor. 
Ortası delik olan Çin parası. Pek çok Arap ülkesine ait paralar.


Bir itiraf bazı paraların hangi ülkeye ait olduğunu karıştırıyorum.


Şu an kullanılan Moğol parası. Moğolistan'da metal paraları yok. Moğolistan'dan hediye olarak cüzdan geldi  bozuk para koyamadığım için uzun süre kullanamadım. Bir ara resmini koyarım.

Para koleksiyonuna ortaokul döneminde başlamıştım. İstanbul'a taşınınca nereye koyduğumu unutmuş yaklaşık 3 - 4 sene elime almamıştım daha sonra demirleri buldum ama kağıtlar kayboldu. Taşınırken bir kitap arasına koymuştum ama bulamadım.
Aradan yıllar geçti kayıplarımla birlikte paralarımı Es - Es'e getirmiş masamın üstüne dizmiştim. Moğalistanlı oda arkadaşımın misafiri geldi bir gün. ''Ablamın daha çok var'' deyince biraz bozuldum ama bir kısmı kayboldu diye hemen kulp buldum :) Daha sonra kız bana acımış ben uyurken masa üstüne para bırakmıştı.
Moğol ve kazak arkadaşlar sayesinde Çin, Kore, Japonya, Moğolistan, Kazakistan ve Rus paralarım oldu.

Babam sayesinde de Türkmenistan, İran, Mısır param oldu.
Sayamadığım pek çok ülkenin parası da var. 
Afrika ülkelerinin yok ama :(

Bunlarda sahaflardan




Çarşaf gibi olanların hangi ülke olduğunu unuttum. Eski Küba desem bence inanırsınız :)


Çalıştığım zaman adam akıllı bir koleksiyon yapacağım. Bu biraz yavan kaldı.

Göndermek isteyen olursa kabulümdür :)

Farklı koleksiyonları olan var mı?
Pul, kartpostal, düğün davetiyesi, peçete.....



40 yorum:

  1. çooook güzel hepsi bayıldımm.bende de var ama kağıt para az ve bu kadar eski tarihliler bir iki tane..nerden buldun bunları hepsi aileden kalma değil dimi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çocukluğumda babam vermişti o şekilde başladım. bir kısmı arkadaşlardan bir kısmı sahaflardan. İstanbul da oturuyorsanız sahaflara uğramanızı tavsiye ederim.

      Sil
    2. Babanın getirdiği paralar İran değil Libya parası yeşil olan 1 dinar 1972 tarihli 1.imza.Alttaki 1/2 dinar 1982 tarihli 2.imza

      Sil
  2. Ooo harika bir koleksiyon çok beğendim :)

    YanıtlaSil
  3. Size en güzel doğumgünü hediyesi eski para olsa gerek:) Tutkunuz çok güzel :))

    YanıtlaSil
  4. Para kolleksiyonu yapanlara büyük saygım var.Ben de bir dönem başlamıştım.Hala da saklarım fakat geliştirmeye fırsatım olmadı maalesef...Vakit bulunca uğraşmayı düşünüyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de ara verdikten sonra geliştirmeye başladım. işim olduğu zaman daha da geliştirmeyi düşünüyorum.

      Sil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim tepemden de birileri para sacabilir neler oluyor demen yani :)

      Sil
  6. kolleksiyon yapan herkesi ayakta alkışlayasım var, ne büyük emektir bu, tebrikler , emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende koleksiyon yapanlara hayranım. Gerçekten sabır işi. Benimkilere koleksiyon denmez.

      Sil
  7. Benim de bir arkadaşım; "Her koleksiyon bir yalnızlıktır!" demişti.. Hiç unutamıyorum bu sözü..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. olabilir, düzgün bir koleksiyon yapanlar pek normale benzemiyorlar :) neyse bende normal olduğumu düşünmüyordum :)

      Sil
  8. bi yerde eski metal paralardan yapılma bir pano görmüştüm çok orjinal bir fikir olduğunu düşünmüştüm :) belki değerlendirebilirsiniz :)
    bloğunuzu takibe aldım ben de bloğuma beklerimmm :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kendime ait bir kütüphanem yada çalışma odam olursa ( uzak ihtimal) o şekilde bir şey düşünüyorum. Bende filmde görmüştüm aklımda kalmıştı. Hatırlatma yaptığınız için teşekkür ederim.

      Sil
  9. Ben de kalem,anahtarlık,parfüm şişesi koleksiyonu yapıyorum.Bayılırım koleksiyonun hertürlüsüne ,benim de birazcık metal param var biyerlerde.Belki ilerde seçip aynılarından olanları gönderebilirim.Gerçi çoğu sende zaten vardır ama:) İlerde diyorum çünkü bişeyleri sakladığım zaman kendimde bulamıyorum,dün bir arkadaşıma göndermek için evde pul aradım (o da eski koleksiyondn kalma) bulamadım:D Pasaklı mıyım bunadım mı bilemiyorum:D Kitap ayraclarımı da saklıyorum:D
    Birilerinin koleksiyonlarını incelemeye de bayılırım:D Bana pul koleksiyonunu göstermek isteyen olsaydı:D kötü bişey düşünmezdim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yeşilçam izlemiyorsa, pul koleksiyonu espirisini herkes bilmez :) kaybolmuş olmaları da güzel aslında bulunca ayrı bir heyecan oluyor.

      Sil
  10. Çocukken bizim evde de bir poşet vardı. 1 lira, 50 ve 25 kuruşlardan. Ben 5 lirayı seviyordum. Onlardan kendimiz oyunlar bile uydurmuştuk.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah çocukluk ne güzelsin. Bizde kendimizce oyun kurar para yetmediği yerlerde para çizerdik :)

      Sil
  11. 50 kore parası var.
    1993 yılına ait istersen yollayabilirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Anısı olmalı bir paranın bende. Diğer türlü unutup gidiyorum. Misal vefat etmiş birinin para koleksiyonuna baktım göz ucu ile ilk gördüğüm şey 2 1/2 lira özel basım oldu. Daha önce görmediğim bir para diye yanındaki kişiye bahsederken arabadaki bozuk paraları gözüme çarptı. Sayıştay'ın 150. yılına özel 1 lira. Hemen aldım, saçmada olsa bir anısı var :)


      Sil
  12. Yanıtlar
    1. kopik bende var mı emin değilim. Bu aralar çokta karşıma çıkmaya başladı. Almam gerek demek ki :)

      Sil
  13. Bende de var kore ve çin parasıymış 7 tane var 3 tane 500luk 2 tane 100luk 1 tane 50 1 tane 10luk var nasıl değerlendiririm bunları bi bilgisi olan varmi

    YanıtlaSil
  14. Arkadaşlar bendede var kore ve çin parasıymış 3tane 500 lük 2 tane 100luk 1 tane 50lik 1 tane 10luk var nasil degerlendiririm

    YanıtlaSil
  15. Çok eski para değilse pek kıymetli olmaz. Sadece sizin anılarınız onlara değer katar.

    YanıtlaSil

Sizden alalım bir fikir....